Scurt istoric

 

Galatiul este recunoscut inca din timpul domniei lui Soliman Magnificul (1520-1566) intr-un codice turcesc, unde se aminteste despre constructia, la Galati a unor “ambarcatiuni mari si mici pentru vama portului Tulcea”. Aceasta traditie este mai amanuntit mentionata in lucrarea Consulului Francez la Smirna – Charles Peyssonel intitulata “Traite sur le commerce de la Mer Noire “ din 1787, din care aflam ca: “la Galati erau mai multe santiere”.

Intre anii 1886 – 1890, odata cu modernizarea si dezvoltarea infrastructurii portuare, prin marirea capacitatii, se contruiesc noi cheiuri si dane. Astfel, se infiinteaza Port Bazinul Nou in Galati, in interiorul caruia se infiripeaza si se dezvolta Atelierul de Reparatii – care va deservi compania de Navigatie Fluviala Romana (infiintata in anul 1890), cu sediul la Galati si care functioneaza in cladirile construite in anul 1892.

Atunci, nucleul activitatii de intretinere si reparatii avea salariati specializati in domeniile: electric, lacatuserie, tubulatura, motoare cu abur, strungari, forjori, reparatii instalatii de ridicat portuare, elevatoare, benzi de transport cereale.

Acest atelier de reparatii navale rezista in timp, chiar daca compania de Navigatie Fluviala Romana se transforma incepand cu anul 1954 in Intreprinderea Maritima Constanta; iar in anul 1963 se infiinteaza Intreprinderea de Navigatie Fluviala, care in perioada anilor 1965-1989 devine una dintre cele mai mari flote fluviale din lume.

Activitatea de reparatii ia amploare odata cu achizitia primului doc plutitor de 800 To in anul 1973, dupa care se ia decizia completarii cu inca doua docuri plutitoare in anul 1983, respectiv 1987. Aceste modernizari au ajutat la dezvoltarea atelierului si au dus cu pasi mici dar siguri la infiintarea altor activitati cum ar fi: programarea si marirea productiei, controlul tehnic de calitate, proiectare, etc. Toate aceste activitati, au fost coordonate in cadrul atelierului de reparatii navale, care incepand cu anul 1976 ia denumirea de: Sectia de Intretinere si Reparatii din cadrul I.N.F. Navrom Galati, care a functionat si dezvoltat in hala atelier – constructie pusa in functiune in anul 1974; unde este si actualul sediu social.

In anul 1991 prin reorganizarea I.N.F. Navrom Galati s-a infiintat C.N.F.R. NAVROM S.A. Galati, care a preluat si activitatea Sectiei de Reparatii si Intretinere Nave; in urmatorul an, se executa primele doua barje tanc de 1500 tdw, echipate cu instalatii de incalzire cu abur, iar in 1995 S.I.R. se transforma in UZINA DE REPARATII din cadrul C.N.F.R. NAVROM Galati – unde lucrau peste 800 de salariati, avand toate specializarile aferente unei societati de reparatii navale.

Odata cu intensificarea razboiului din Kosovo si distrugerea podurilor de peste Dunare, CNFR NAVROM SA este nevoita ca in anul 1999 sa reorganizeze activitatea societatii, moment in care a luat fiinta in luna septembrie a aceluiasi an SC NAVROM REPARATII SA. De atunci NAVROM REPARATII a continuat sa se extinda, astfel incat a fost posibil in 2005 sa demareze un nou program de achizitii contracte, cum ar fi:

– modernizare flota propulsata (impingatoare si RO/RO), pentru care s-au investit peste 18 milioane de EURO;

– constructii nave noi.

Pentru realizarea acestor contracte, NAVROM REPARATII SA, a fost certificata in anul 2004 cu GL in domeniul managementului calitatii.

Incepand cu anul 2006 NAVROM REPARATII SA isi propune si realizeaza investitii majore in:

-perfectionarea fortei de munca;

-introducerea de tehnologii noi de sudura in mediu protector pentru otel si aluminiu;

-tehnologii noi si echipamente pentru cuplari instalatii de tubulatura;

-tehnica de calcul si retea informatica.

Din anul 2007 S.C. NAVROM REPARATII devine societate cu raspundere limitata (S.R.L.), care continua realizarea urmatoarelor obiective:

-nave fluviale tehnice compete atat pentru partenerii din tara, cat si pentru export – Franta; aceste nave sunt specializate in : colectare, tratare ape reziduale, colectare, tratare scurgeri generale, transport marfuri generale (barje autopropulsate), masuratori hidrografice, dragaj;

-obiectivele enumerate au fost construite si livrate cu un grad de saturare apreciabil, dupa proiecte romanesti si sub supravegherea societatii de clasificare BUREAU VERITAS.

In acest context trebuie mentionat ca NAVROM REPARTII SRL a construit si livrat, dupa revolutie :

  • primul pasager fluvial din Romania,
  • o nava suport activitati scafandrerie,
  • prima draga absorbant-refulanta,
  • constructii noi si modernizari pe proiecte europene (nave asistenta, ponton A.P.D.M., modernizare pontoane politie frontiera, etc).

In aceasta perioada (respectiv anul 2008), se finalizeaza si construirea unei magazii de depozitare materiale moderna, utilata dupa ultimele standarde in domeniu.

Anul 2012 este un an de referinta in evolutia unitatii, deoarece au loc doua mari evenimente: schimbarea numelui in SC NAVROM SHIPYARD SRL Galati si infiintarea unui punct de lucru in orasul Cernavoda, prin preluarea santierului ARGOS Cernavoda – NAVROM SHIPYARD SRL depune un efort maxim si sustinut pentru repunerea rapida in functiune a acestui santier.

Se poate observa ca, in decursul acestor ani, micul atelier de reparatii (din 1890) s-a transformat in actuala societate (SHIPYARD), care are urmatoarele dotari principale:

  • 3 docuri plutitoare,
  • 1 macara plutitoare de 100 tf,
  • 1 impingator 2x350CP,
  • echipamente hidraulice modern pentru reparatii elici,
  • 1 hala-atelier,
  • din anul 2014 s-a reusit punerea in fuctiune a celei mai moderne hale de confectii si asamblat sectii nave, confectii metalice de la aceasta data din Romania, dotata cu grinda de ridicare cu doua electropalane de 40 To fiecare, plus un carlig de 5 To, construita cu forte proprii.

Pentru continuarea activitatii in cadrul NAVROM SHIPYARD SRL, odata cu punerea in functiune a acestei hale, unitatea a fost recertificata in domeniul managementului calitatii cu DNV-GL.